VANUIT HET ONSTOFFELIJKE NAAR HET STOFFELIJKE

 

Beeldstenen

De zwerfsteen is voor mij een symbool van eenheid. Hierbinnen zoek ik naar de spanning tussen het buitenste en het binnenste op een zodanige wijze dat de eenheid bewaard blijft.

Mijn inspiratie vind ik enerzijds in het door de natuur gevormde materiaal en anderzijds de onderwerpen waarmee ik dagelijks word geconfronteerd en die mij een impuls geven tot verbeelding. Ook de oeroude (scheppings)verhalen van de mensheid inspireren mij.

Deze gedachten en beelden uiten zich in een sobere en meditatieve vormentaal.

Daar valt ook mijn liefde voor het werken met zwerfkeien onder.

Ik heb dan al een bepaalde vorm en daar kan ik mee 'spelen'.

Spelen zeker, maar dat gaat dan wel middels een 'gevecht' om de steen te openen en het is de hardheid van bv. graniet die mij uitdaagt.

Het werk gebeurt meestal met de diamantzaag, maar ook met hamer en beitel.

De voltooiing is dan het -saaie- handschuurwerk, urenlang, totdat de vorm is zoals ik die wens.

De harde en geteisterde steen krijgt dan een zachte uitstraling.

Het licht komt in de steen.

 

Collages

In 2017 ben ik begonnen met het maken van collages omdat het werken met zwerfkeien te zwaar werd.

Reeds voor die tijd had ik interesse in handmatig papierscheppen. Ik heb meerder workshops gedaan, o.a. in Japan. Het scheppen van Japans papier is een intensief proces: het koken van de moerbeibast, het slaan en wassen van de bast en het scheppen zelf.

Bij het maken van collages combineer ik het papier met bv. gebruikt zeildoek, oude linnen zakken, papier met japanse karakters en ander materiaal.

Ik voltooi mijn werk meestal met zwarte resp. witte acryl, soms zwarte inkt.

Als basis gebruik in schilderdoek en de boekomslagen van oude boeken.

 

Herman van der Made, autodidact kunstenaar

 

 

publicaties:

Lidmaatschap: